I mitten av 1990-talet tyckte företagen i Åkersberga centrum att det var tråkigt att det inte fanns någon lokaltidning med lokal förankring. Stefan Söderberg och Kim Wessel på Fix Media AB, arbetade med evenemangen i Åkersberga centrum, och fick nu idén att även starta en lokaltidning.
Hösten 1996 gjorde tre provtidningar. Det föll väl ut och i februari 1997 var Åkersberga Kanalen född. Tanken med tidningen var att den skulle bära sig själv varje gång. Därför hände det att den vissa veckor bara hade åtta sidor. Såldes få annonser så blev det en liten tidning.
Inger Lindegren, journalist och ansvarig utgivare, började frilansa för Åkersberga Kanalen sommaren 1997 och Jannica Sundkvist, producent, kom några månader senare.
I och med Kanalens framväxt fick Fix Media tre olika ben att står på: Tidningsproduktion, reklamproduktion och evenemangsproduktion. Sedan 2005 har tidningen tagit rejäla kliv framåt, från det "lilla annonsbladet" till en riktig lokaltidning som går ut till 23 600 hushåll varje vecka året om.